Alejandro Dujovne es doctor en ciencias sociales e investigador de CONICET, dirige la Maestría en Sociología de la Cultura y Análisis Cultural del IDAES, Universidad Nacional de San Martín. Es especialista en historia y sociología del libro y la edición en América Latina y ha participado en distintos proyectos de investigación nacionales e internacionales sobre producción y circulación internacional de los bienes simbólicos, edición universitaria, traducción y políticas de la traducción, y ferias del libro. Es co-coordinador del Programa de Estudios del Libro y la Edición en el Instituto de Desarrollo Económico y Social. Colabora de manera regular en el diseño, implementación y evaluación de legislaciones y políticas públicas en el ámbito del libro en Argentina. Escribe para diferentes medios argentinos sobre cuestiones de mercado editorial y políticas públicas del libro. Entres sus publicaciones se cuentan Una historia del libro judío. La Cultura Judía Argentina a Través de Sus Editores, Libreros, Traductores, Imprentas y Bibliotecas (Siglo XXI, 2014), y el informe Políticas y estrategias de internacionalización editorial en América Latina (CERLALC, 2020).
Alejandro Dujovne holds a PhD in social sciences and is a researcher at CONICET, he directs the Master in Sociology of Culture and Cultural Analysis at IDAES, Universidad Nacional de San Martín. He is a specialist in the history and sociology of books and publishing in Latin America and has participated in various national and international research projects on the production and international circulation of symbolic goods, university publishing, translation and translation policies, and book fairs. He is co-coordinator of the Book and Publishing Studies Program at the Institute for Economic and Social Development. He regularly collaborates in the design, implementation and evaluation of legislation and public policies in the field of books in Argentina. He writes for different Argentinean media on publishing market issues and book public policies. His publications include Una historia del libro judío. La Cultura Judía Argentina a Través de Sus Editores, Libreros, Traductores, Imprentas y Bibliotecas (Siglo XXI, 2014), and the report Políticas y estrategias de internacionalización editorial en América Latina (CERLALC, 2020).
Ezequiel Saferstein
Docente e investigador del CONICET con sede en la Escuela Interdisciplinaria de Altos Estudios Sociales (UNSAM), Doctor en Ciencias Sociales (FSOC-UBA), Magíster en Sociología de la Cultura y el Análisis Cultural por el Instituto de Altos Estudios Sociales (IDAES-UNSAM) y Licenciado en Sociología (FSOC-UBA). Coordinador del Programa de estudios sobre el libro político contemporáneo (CEPPL-EIDAES-SCCTyT_UNSAM). Investiga las relaciones entre cultura y política, atendiendo a las transformaciones del espacio editorial argentino, al rol de los editores y a sus modos de intervención cultural, política y económica. Es autor de ¿Cómo se fabrica un best seller político? La trastienda de los éxitos editoriales y su capacidad de intervenir en la agenda pública (Siglo XXI, 2021).
Professor and researcher at CONICET based at the Interdisciplinary School of Higher Social Studies (UNSAM), PhD in Social Sciences (FSOC-UBA), Master in Sociology of Culture and Cultural Analysis by IDAES-UNSAM and BA in Sociology (FSOC-UBA). Coordinator of the Program of Studies on Contemporary Political Books (CEPPL-EIDAES-SCCTyT_UNSAM). He researches the relationship between culture and politics, focusing on the transformations of the Argentine publishing space, the role of publishers and their modes of cultural, political and economic intervention. He is the author of ¿Cómo se fabrica un best seller político? La trastienda de los éxitos editoriales y su capacidad de intervenir en la agenda pública (Siglo XXI, 2021).
Contacto: esaferstein@unsam.edu.ar
Publicaciones: https://unsam.academia.edu/EzequielSaferstein
Últimas publicaciones:
Saferstein, Ezequiel (2024) De los márgenes al mainstream: Agustín Laje y la “batalla cultural” de las derechas radicalizadas; Letras; 95 (141); 114-139, Disponible: http://revista.letras.unmsm.edu.pe/index.php/le/article/view/2670
Saferstein, Ezequiel (2024), “Las presentaciones de best sellers políticos de derechas como escenarios para la “batalla cultural” y la disputa política”. Revista Letral, (32), 208–243. Disponible:https://revistaseug.ugr.es/index.php/letral/article/view/29224
Levitt, Peggy, Ezequiel Saferstein, Rania Jaber y Doyeon Shin (2023). “DeColonizing DeColoniality: Decentering Art History and Comparative Literature Classrooms Outside Europe and the US”, Comparative Education Review 67 (2): 277-297. ISSN: 0010-4086. Disponible: https://www.journals.uchicago.edu/doi/10.1086/724062
Raquel Franco es Licenciada en Letras (UBA), Especialista en edición global en Español (Universidad Pompeu Fabra) y egresada del Posgrado Internacional en Cultura y Comunicación (FlACSO).
Dirige el sello Pequeño editor. Se especializa en libros para niños y niñas y lectura en la primera infancia. Fue coordinadora de Publicaciones del Ministerio de Educación de la Nación entre los años 2004 y 2008. Fue editora general de la Revista Lectura y Vida de la International Reading Association (OEA). Docente de FLACSO en las áreas de promoción de la lectura, literatura para niños y niñas y campo editorial. Es disertante habitual de las Ferias de Guadalajara, Bogotá y Buenos Aires y de festivales y encuentros del sector editorial y las industrias culturales. Ha participado de las discusiones sobre la Ley del Libro en el Congreso de la Nación Argentina, representando al sector del libro para niños y niñas.
Raquel Franco has a BA in Literature (UBA), Specialist in Global Publishing in Spanish (Pompeu Fabra University) and graduated from the International Graduate Program in Culture and Communication (FlACSO).
She directs the imprint Pequeño editor. She specializes in children's books and early childhood reading. She was coordinator of Publications of the National Ministry of Education between 2004 and 2008. She was general editor of the magazine Lectura y Vida of the International Reading Association (OEA). She teaches at FLACSO in the areas of reading promotion, children's literature and publishing. She is a regular speaker at the Guadalajara, Bogota and Buenos Aires Fairs and at festivals and meetings of the publishing sector and cultural industries. She has participated in the discussions on the Book Law in the National Congress of Argentina, representing the children's book sector.
Flavia Costa se desempeña como investigadora del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) con sede en el IDAES (UNSAM). Es Doctora en Ciencias Sociales, traductora y editora. Es Profesora Asociada en el Seminario de Informática y Sociedad de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires (UBA, desde 1995) y Profesora de Teorías de la Cultura y el Poder: Michel Foucault en la Maestría en Sociología de la Cultura y Análisis Cultural, del IDAES (desde 2008). Dicta también el seminario de Doctorado Estética, biopolítica, estado de excepción. Una lectura de Giorgio Agamben en el programa doctoral de la Facultad de Ciencias Sociales de la UBA y el seminario Edición para Comunicadores en esa misma Facultad.
Fundó y dirigió hasta 2014 la editorial de la Universidad Pedagógica Nacional (Unipe), donde creó el Programa Mundos del Libro y dirigió junto con Leandro De Sagastizábal la Diplomatura de Estudios Avanzados en Edición. Actualmente está a cargo de la dirección de Unsam Edita e integra la Comisión Ejecutiva de la Red de Editoriales de las Universidades Nacionales (REUN).
Integra el grupo fundador de la revista Artefacto. Pensamientos sobre la técnica, y el colectivo Ludión. Exploratorio latinoamericano de poéticas/políticas tecnológicas (www.ludión.org). Ha traducido en colaboración buena parte de la obra de Giorgio Agamben al castellano. Ha publicado la novela Las anfibias (Adriana Hidalgo, 2008). Su último libro de ensayo académico se titula La salud inalcanzable. Biopolítica molecular y medicalización de la vida cotidiana (Eudeba, 2017; junto a Pablo Rodríguez).
Flavia Costa is a researcher at the National Council for Scientific and Technical Research (CONICET) based at IDAES (UNSAM). She holds a PhD in Social Sciences, is a translator and editor. She is Associate Professor in the Seminar on Informatics and Society at the Faculty of Social Sciences of the University of Buenos Aires (UBA, since 1995) and Professor of Theories of Culture and Power: Michel Foucault in the Master in Sociology of Culture and Cultural Analysis, IDAES (since 2008). She also teaches the PhD seminar Aesthetics, biopolitics, state of exception. A reading of Giorgio Agamben in the doctoral program of the Faculty of Social Sciences of the UBA and the seminar Edition for Communicators in the same Faculty.
She founded and directed until 2014 the publishing house of the Universidad Pedagógica Nacional (Unipe), where she created the Mundos del Libro Program and directed together with Leandro De Sagastizábal the Diploma of Advanced Studies in Publishing. She is currently in charge of the direction of Unsam Edita and is a member of the Executive Committee of the Red de Editoriales de las Universidades Nacionales (REUN).
She is part of the founding group of the magazine Artefacto. Pensamientos sobre la técnica, and the collective Ludión. Exploratorio latinoamericano de poéticas/políticas tecnológicas (www.ludión.org). She has collaboratively translated much of the work of Giorgio Agamben into Spanish. She has published the novel Las anfibias (Adriana Hidalgo, 2008). His latest book of academic essays is entitled La salud inalcanzable. Biopolítica molecular y medicalización de la vida cotidiana (Eudeba, 2017; with Pablo Rodríguez).
Analía Goldentul es Socióloga, magíster en Estudios Sociales Latinoamericanos y Doctora en Ciencias Sociales por la UBA. Actualmente se desempeña como becaria posdoctoral de CONICET (IGEHCS/GESHAL), donde investiga cómo se organizan, qué leen y piensan los familiares de personas condenadas por crímenes de lesa humanidad.
Analía Goldentul is a Sociologist, Master in Latin American Social Studies and PhD in Social Sciences from the UBA. She is currently a postdoctoral fellow at CONICET (IGEHCS/GESHAL), where she researches how the relatives of people convicted of crimes against humanity organize themselves, what they read and what they think.
Publicaciones: https://conicet-ar.academia.edu/AnaliaGoldentul
Goldentul, Analía. “El trabajo de las emociones en el activismo de familiares de personas condenadas por crímenes de lesa humanidad en Argentina”, Temas sociológicos, Nº34, 2024. Disponible en: https://ediciones.ucsh.cl/index.php/TSUCSH/article/view/3722/3076
Goldentul, Analía y Cristian Palmisciano. ¡Y al final, un día nos fuimos! Estado, memorias y acción colectiva entre familiares y amigos de perpetradores en Argentina (2003-2015) amigos de militares condenados por crímenes de lesa humanidad en Argentina (2003-2015). Sudamérica : Revista de Ciencias Sociales, 20, 2024. Disponible en: https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/sudamerica/article/view/7647
Goldentul, Analía. “Pibes normales, pibes de jean. La problemática del estigma en la agrupación Hijos y Nietos de Presos Políticos”, Sudamérica, Nº12, 2020. Disponible en: http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/sudamerica/article/view/3940
Andrea Novello es Licenciada en Antropología por la Universidad Nacional de Córdoba. Doctoranda en Ciencias Sociales por la Universidad Nacional General Sarmiento en cotutela con el IDES. Actualmente se desempeña en el Instituto de Antropología de Córdoba (IDACOR – CONICET/UNC) como becaria doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), donde investiga temáticas vinculadas a la circulación internacional de paradigmas y teorías sociales en el contexto latinoamericano. Desde 2014 colabora en distintos proyectos de investigación vinculados al mundo editorial, el campo intelectual y la circulación de las ideas.
Andrea Novello has a degree in Anthropology from the National University of Córdoba. PhD candidate in Social Sciences at the Universidad Nacional General Sarmiento in co-supervision with IDES. She currently works at the Institute of Anthropology of Córdoba (IDACOR - CONICET/UNC) as a doctoral fellow of the National Council for Scientific and Technical Research (CONICET), where she researches topics related to the international circulation of paradigms and social theories in the Latin American context. Since 2014 she collaborates in different research projects linked to the publishing world, the intellectual field and the circulation of ideas.
Daniela Páez es Magíster en Industrias Culturales, Políticas y Gestión de la Universidad Nacional de Quilmes (UNQ). Actualmente se encuentra cursando el Doctorado en Ciencias Sociales y Humanas de la misma casa, bajo la dirección del Dr. Alejandro Dujovne. Desde 2019 es becaria doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas (CONICET) con lugar de trabajo en el Centro de Investigaciones Sociales (CIS) (CONICET- Instituto de Desarrollo Económico y Social). Es integrante del Grupo de Estudios del Libro (IDES) y del Programa Mundo editorial, lectura y traducción desde los estudios de género(s) y feminismos (CONICET-LICH-CEIECS-UNSAM).
Daniela Páez holds a Master's degree in Cultural Industries, Policies and Management from the Universidad Nacional de Quilmes (UNQ). She is currently pursuing her PhD in Social and Human Sciences at the same university, under the direction of Dr. Alejandro Dujovne. Since 2019 she is a doctoral fellow of the National Council for Scientific Research (CONICET) with workplace at the Center for Social Research (CIS) (CONICET- Institute for Economic and Social Development). She is a member of the Book Studies Group (IDES) and the Publishing World, Reading and Translation from Gender(s) and Feminisms Studies Program (CONICET-LICH-CEIECS-UNSAM).
Daniela Szpilbarg (CIS-CONICET/IDES) es Licenciada en Sociología (Universidad de Buenos Aires), Doctora en Ciencias Sociales (UBA) e Investigadora Asistente en CONICET. Se desempeña como Jefa de Trabajos Prácticos en Teoría Social Latinoamericana, en la carrera de Trabajo Social, Universidad de Buenos Aires. Es Co-coordinadora de los Programas de Estudios sobre el Libro y la Edición (IDES) y del ProgramaMundo editorial, lectura y traducción desde los estudios de género(s) y feminismos (CONICET-LICH-CEIECS-UNSAM). Sus áreas de especialización son: Internacionalización editorial, políticas públicas, estudios de género en el campo editorial. Su libro Cartografía argentina de la edición mundializada. Modos de hacer y pensar el libro en el siglo XXI, fue publicado en 2019 por Tren en movimiento ediciones.
Sitio web: https://uba.academia.edu/DanielaSzpilbarg
Daniela Szpilbarg (CIS-CONICET/IDES) has a degree in Sociology (University of Buenos Aires), a PhD in Social Sciences (UBA) and is an Assistant Researcher at CONICET. She is Head of Practical Works in Latin American Social Theory in the Social Work program at the University of Buenos Aires. She is Co-Coordinator of the Book and Publishing Studies Program (IDES) and the Publishing World, Reading and Translation from Gender Studies and Feminisms Program (CONICET-LICH-CEIECS-UNSAM). Her areas of specialization are: Editorial internationalization, public policies, gender studies in the editorial field. Her book Cartografía argentina de la edición mundializada. Modos de hacer y pensar el libro en el siglo XXI, was published in 2019 by Tren en movimiento ediciones.
Website:https://uba.academia.edu/DanielaSzpilbarg
Diego Labra es Doctor en Ciencias Sociales por la Universidad Nacional de La Plata y actualmente se desempeña como becario posdoctoral “Georg Forster” por la Alexander von Humboldt Stiftung, con lugar de trabajo en los Institutos de Romanística de las Universidades de Rostock y Hamburgo. Actualmente aguarda la defensa de sus tesis para promover el Doctorado en Estudios Interdisciplinarios de Europa y América Latina ofrecido de manera conjunta por la UNLP y la Uni-Rostock. Su área de especialización son los estudios sobre culturales masiva, la historia de los impresos y los estudios sobre historieta. Participa asiduamente en diversos medios de divulgación, entre los que se destacan la revista digital Panamá y el podcast sobre historieta La Batea.
Diego Labra holds a PhD in Social Sciences from the Universidad Nacional de La Plata and is currently a Georg Forster Postdoctoral Fellow at the Alexander von Humboldt Stiftung, working at the Institutes of Romanistics of the Universities of Rostock and Hamburg. She is currently awaiting the defense of her thesis to promote the PhD in Interdisciplinary European and Latin American Studies offered jointly by the UNLP and the Uni-Rostock. His areas of specialization are mass cultural studies, print history and comic book studies. He participates assiduously in various media, among which the digital magazine Panamá and the podcast about comics La Batea stand out.
Publicaciones: https://unlp.academia.edu/DiegoLabra
Últimas publicaciones:
Labra, Diego (2023) “‘¡Si no lo tenemos, no existe!’. El surgimiento de las comiquerías en Buenos Aires y una globalizacion de segunda mano (1988-2001)”. Prácticas de oficio. Investigación y reflexión en Ciencias Sociales (ISSN 1851-6076), N° 30: 97-114. http://revistas.ungs.edu.ar/index.php/po/article/view/264
Labra, Diego (2022) “Un entretenimiento ilustrado. Correo del Domingo (1864-1868) y la consolidación de la prensa ilustrada en Buenos Aires”. Quinto Sol. Revista de historia (ISSN 1851-2879), vol. 26, N° 1, pp.1-20. https://doi.org/10.19137/qs.v26i1.5490
Labra, Diego (2021) “‘One man’s junk culture . . .’: A state-of-the-art review on the problem of mass culture in Argentine cultural studies”. International Journal of Cultural Studies (ISSN 1460-356X), vol. 24, N° 3, pp. 538-554.
https://doi.org/10.1177/1367877920972126
Facundo Altamirano es Becario doctoral UBACyT del Instituto de Investigaciones Gino Germani de la Universidad de Buenos Aires, cursó la maestría en Sociología de la Cultura y Análisis Cultural de la Escuela Interdisciplinaria de Altos Estudios Sociales (EIDAES-UNSAM) y es licenciado en Comunicación Social (FSOC-UBA). Con un enfoque transnacional, investiga las relaciones entre política, cultura y academia en los estudios sobre comunicación y cultura en América Latina durante la segunda mitad del siglo XX. Actualmente trabaja en la reconstrucción del catálogo de publicaciones sobre comunicación del Instituto Latinoamericano de Estudios Transnacionales (ILET) en México, Chile y Argentina con el propósito de identificar las conexiones entre intelectuales y referentes del mundo editorial latinoamericano a partir de un abordaje de las coediciones del ILET con las editoriales Nueva Imagen y Folios Ediciones.
Facundo Altamirano is a UBACyT doctoral fellow at the Gino Germani Research Institute of the University of Buenos Aires, holds a master's degree in Sociology of Culture and Cultural Analysis from the Interdisciplinary School of Higher Social Studies (EIDAES-UNSAM) and a bachelor's degree in Social Communication (FSOC-UBA). With a transnational approach, he researches the relations between politics, culture and academia in communication and culture studies in Latin America during the second half of the 20th century. He is currently working on the reconstruction of the catalog of publications on communication of the Latin American Institute of Transnational Studies (ILET) in Mexico, Chile and Argentina with the purpose of identifying the connections between intellectuals and referents of the Latin American publishing world from an approach of the co-publications of ILET with the publishing houses Nueva Imagen and Folios Ediciones.
Últimas publicaciones:
Altamirano, Facundo (2020). "Intelectuales, exilio y comunicación en el Instituto Latinoamericano de Estudios Transnacionales (ILET) (1975-1984)". En Revista De La Red Intercátedras De Historia De América Latina Contemporánea, (13), 250–278. Recuperado a partir de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RIHALC/article/view/31757
Altamirano, Facundo (2022). "Cultura y política en la 'otra transición'. Una lectura sobre La Universidad Nacional y Popular de Buenos Aires (1973-1975) de Sergio Friedemann". En 7 ensayos. Revista Latinoamericana de Sociología, Política y Cultura, (4), 101-110. Recuperado a partir de https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/7ensayos/article/view/7697
Altamirano, Facundo (2023). "Schmucler, Casullo y Argumedo y la institucionalización de la comunicación en Argentina. La formación de un grupo intelectual en la transición a la democracia”. En Avatares de la Comunicación y la Cultura, (26), diciembre 2023 (en prensa).
Fernando Pedernera es Licenciado en Cultura y Lenguajes Artísticos (UNGS) y maestrando en Sociología de la Cultura en la EIDAES-UNSAM. Participa del grupo de investigación “Del paisaje a los signos agenciados en lo viviente” dirigido por Claudia Valente y Cecilia Váquez, y del grupo “Cultura conurbana. Producción y circulación de artes y contenidos digitales en el conurbano de Buenos Aires (2010-2023)”, dirigido por Carla del Cueto. Es jefe de trabajos prácticos de la materia Historia de la Cultura I en la UNPAZ, y becario de formación en docencia e investigación en el marco de la materia Sociología de la Cultura, en la UNGS.
Fernando Pedernera has a degree in Culture and Artistic Languages (UNGS) and a master's degree in Sociology of Culture at EIDAES-UNSAM. He participates in the research group “Del paisaje a los signos agenciados en lo viviente” directed by Claudia Valente and Cecilia Váquez, and in the group “Cultura conurbana. Production and circulation of arts and digital content in the suburbs of Buenos Aires (2010-2023)”, directed by Carla del Cueto. He is head of practical work of the subject History of Culture I at UNPAZ, and a scholarship holder in teaching and research in the framework of the subject Sociology of Culture, at UNGS.
Últimas publicaciones:
Pedernera, Fernando. (2023) “La obra de teatro como análisis social”, Actas de las XI Jornadas de Sociología de la Universidad de La Plata
Pedernera, Fernando (2022) “Efecto de distanciamiento en Petróleo, del grupo Piel de Lava”, Actas de las XII Jornadas nacionales y VII Jornadas Latinoamericanas de investigación y crítica teatral, AINCRIT.
Fernando Peirone es doctorando del Doctorado en Estudios Sociales de América Latina, Centro de Estudios Avanzados (CEA), de la Universidad Nacional de Córdoba. Director del Observatorio Interuniversitario de Sociedad, Tecnología y Educación (UNSAM – UNPAZ – UNIPE). Director del Programa de Saber Juvenil Aplicado (UNSAM). Coordinador de las Tecnicaturas Informacionales de la Universidad Nacional de José C. Paz. Docente concursado de Tecnología y Sociedad (UNPAZ). Docente e Investigador del Instituto de Altos Estudios Sociales (IDAES – UNSAM). Fundador de la Facultad Libre de Rosario. Director del proyecto “Profesiones invisibles. Proyecto académico 2016-2020” (UNSAM – UNPAZ – UNVM). Co-fundador del Foro para el Debate Social de las Nuevas Tecnologías (2009). Director de la Serie “Pensamiento y Educación” de la Editorial de la Universidad Nacional de Villa María. Autor, entre otros libros, de Mundo extenso. Ensayo sobre la mutación política global (FCE, 2012), Historia de la Biblio (Milán, 2009). Junto a otros autores: La educación alterada. Aproximaciones a la escuela del Siglo XXI (Salida al mar, 2010), Platón en el callejón (Eudeba, 2012), Los griegos en disputa (Sudamericana, 2014), El futuro ya no es lo que era (UBA, 2019)
Fernando Peirone is a doctoral candidate of the PhD in Latin American Social Studies, Center for Advanced Studies (CEA), National University of Córdoba. Director of the Inter-University Observatory of Society, Technology and Education (UNSAM - UNPAZ - UNIPE). Director of the Applied Youth Knowledge Program (UNSAM). Coordinator of the Information Technology courses at the National University of José C. Paz. Professor of Technology and Society (UNPAZ). Professor and Researcher of the Institute of High Social Studies (IDAES - UNSAM). Founder of the Free Faculty of Rosario. Director of the project "Invisible Professions. Academic Project 2016-2020" (UNSAM - UNPAZ - UNVM). Co-founder of the Forum for the Social Debate of New Technologies (2009). Director of the "Pensamiento y Educación" Series of the Editorial of the Universidad Nacional de Villa María. Author, among other books, of Mundo extenso. Ensayo sobre la mutación política global (FCE, 2012), Historia de la Biblio (Milan, 2009). Together with other authors: La educación alterada. Aproximaciones a la escuela del Siglo XXI (Salida al mar, 2010), Platón en el callejón (Eudeba, 2012), Los griegos en disputa (Sudamericana, 2014), El futuro ya no es lo que era (UBA, 2019)
Giuliana Pates es Becaria postdoctoral de CONICET con sede en la Escuela Interdisciplinaria de Altos Estudios Sociales (EIDAES-UNSAM), Doctora en Sociología (EIDAES-UNSAM), Magíster en Sociología de la Cultura y el Análisis Cultural (EIDAES-UNSAM), Licenciada y Profesora en Comunicación Social (FPyCS - UNLP). Es docente de la cátedra Comunicación y Recepción en la carrera de Comunicación Social (FPyCS - UNLP). Investiga las formas en que son apropiadas las matrices culturales del amor y la sexoafectividad entre mujeres en un contexto de politización de género, a partir de la lectura de materiales literarios como novelas románticas y libros de "coyuntura feminista".
Giuliana Pates is a postdoctoral fellow of CONICET based at the Interdisciplinary School of Higher Social Studies (EIDAES-UNSAM), PhD in Sociology (EIDAES-UNSAM), Master in Sociology of Culture and Cultural Analysis (EIDAES-UNSAM), Bachelor and Professor in Social Communication (FPyCS - UNLP). She teaches Communication and Reception in the Social Communication career (FPyCS - UNLP). She researches the ways in which the cultural matrices of love and sex-affectivity among women are appropriated in a context of gender politicization, from the reading of literary materials such as romance novels and books of “feminist juncture”.
Publicaciones: https://independent.academia.edu/GiulianaPates
Pates, Giuliana y Sol Logroño (2023) “Fanatismo en la cuarta ola. El feminismo y las denuncias por violencias en el rock argentino”, Papeles de trabajo 16 (30): 7-25. https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/papdetrab/article/view/1421/3410
Cuestas, Paula, Giuliana Pates y Victoria Sáez (2022), “El fenómeno booktok y la lectura en pandemia: jóvenes, pantallas, libros y editoriales”, Austral comunicación 11: 1-21. https://ojs.austral.edu.ar/index.php/australcomunicacion/article/view/738
Pates, Giuliana (2021) “El mercado es como la marea”: Editoriales, editores/as y literatura juvenil en Argentina,Centro de Estudios de Teoría y Crítica Literaria; Badebec 11 (21): 86-109. https://revista.badebec.org/index.php/badebec/article/view/514
Heber Ostroviesky es investigador-docente en el Instituto del Desarrollo Humano (IDH) de la Universidad Nacional de General Sarmiento (UNGS). Se formó como politólogo en la Universidad de Buenos Aires (UBA) y se especializó en el Instituto de Estudios Políticos de París (Sciences Po) donde realizó además su tesis de maestría. Durante siete años fue director de proyectos en el Bureau International de l´Édition Française, donde desarrolló programas para favorecer la internacionalización de la edición francesa en ciencias sociales y humanas e implementó proyectos de formación para profesionales del libro y responsables de políticas públicas ligadas al sector editorial de numerosos países. Al mismo tiempo, se formó e investigó sobre temas vinculados a la circulación internacional de las ideas, edición, traducción y políticas públicas del libro y la lectura. Ha realizado numerosas consultorías e informes para organismos públicos y privados de la Argentina y Francia. Participa regularmente en proyectos de investigación en ambos países, donde colabora además con editoriales y revistas especializadas como editor y consultor.
Heber Ostroviesky is a researcher-teacher at the Institute of Human Development (IDH) of the National University of General Sarmiento (UNGS). He trained as a political scientist at the University of Buenos Aires (UBA) and specialized at the Institute of Political Studies in Paris (Sciences Po) where he also completed his master's thesis. For seven years he was project director at the Bureau International de l'Édition Française, where he developed programs to promote the internationalization of French publishing in the social and human sciences and implemented training projects for book professionals and public policy makers in the publishing sector in many countries. At the same time, he has trained and researched on issues related to the international circulation of ideas, publishing, translation and public policies on books and reading. He has carried out numerous consultancies and reports for public and private organizations in Argentina and France. He regularly participates in research projects in both countries, where he also collaborates with publishers and specialized magazines as editor and consultant.
Website: https://www.ungs.edu.ar/investigador/heber-ostroviesky
Hernán Brignardello es Licenciado en Ciencias de la Comunicación (UBA) y cursó la Especialización en Gestión Cultural y Políticas Culturales (EIDAES | UNSAM). Se desempeña en el sector del libro y la edición desde hace 10 años. Fue uno de los fundadores de la editorial Alto Pogo Ediciones y forma parte, desde sus comienzos, del colectivo de editoriales independientes La Coop, donde está a cargo de su librería ubicada en la Ciudad de Buenos Aires. Desde 2022 es uno de los editores de Yuri Editorial y, desde 2014, está cargo de la comunicación de la Escuela IDAES | UNSAM.
Hernán Brignardello has a degree in Communication Sciences (UBA) and a specialization in Cultural Management and Cultural Policies (EIDAES | UNSAM). He has been working in the book and publishing industry for 10 years. He was one of the founders of the publishing house Alto Pogo Ediciones and is part, since its beginnings, of the independent publishing collective La Coop, where he is in charge of its bookstore located in the City of Buenos Aires. Since 2022 he is one of the editors of Yuri Editorial and, since 2014, he is in charge of the communication of the IDAES | UNSAM School.
Iván Suasnábar es Becario Doctoral del CONICET con sede en el Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (IdIHCS) de la Universidad Nacional de La Plata (UNLP). Licenciado en Letras (UNLP). Investiga las relaciones entre críticos literarios, periodistas culturales y agentes del mundo de la edición en suplementos culturales de la prensa periódica argentina durante la primera década del siglo XXI. Integra el Programa “Publicaciones periódicas y literatura” (PPLit) y el Proyecto de Investigación “Revistas, archivo y exposición: literatura argentina y publicaciones periódicas a partir del siglo XX” (FaHCE-UNLP).
Iván Suasnábar is a CONICET Doctoral Fellow based at the Institute for Research in Humanities and Social Sciences (IdIHCS) of the National University of La Plata (UNLP). He has a degree in Literature (UNLP). She researches the relationships between literary critics, cultural journalists and agents of the publishing world in cultural supplements of the Argentine periodical press during the first decade of the 21st century. He is part of the “Periodicals and Literature” Program (PPLit) and the Research Project “Magazines, archive and exhibition: Argentine literature and periodicals from the twentieth century” (FaHCE-UNLP).
Publicaciones: https://independent.academia.edu/ISuasn%C3%A1bar
Últimas publicaciones:
Suasnábar, Iván (2021) “Los suplementos culturales como objeto de estudio: enfoques, recorridos y desafíos metodológicos”. Actas del IV Coloquio Argentino de Estudios sobre el Libro y la Edición. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Entre Ríos. https://www.fcedu.uner.edu.ar/wp-content/uploads/2021/12/Ivan-Suasnabar-Los-suplementos-culturales-como-objeto-de-estudio_-enfoques-recorridos-y-desafios-metodologicos.docx-1.pdf
Suasnábar, Iván (2020) “Intervenciones de la crítica literaria: las Ficciones argentinas de Beatriz Sarlo”. Tesis de Grado. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de La Plata. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.2168/te.2168.pdf
Ivana Mihal es Doctora en Filosofía y Letras, Área Antropología por la Universidad de Buenos Aires; Especialista en Gestión Cultural por el Instituto de Altos Estudios Sociales de la UNSAM y Licenciada en Antropología por la Universidad Nacional de Rosario. Es investigadora adjunta del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) en el Laboratorio Interdisciplinario de Ciencias Humanas (LICH), donde integra el Centro de Estudios Interdisciplinarios en Educación, Cultura y Sociedad (CEIECS) de la UNSAM.
Desde hace algunos años se dedica al análisis de la edición universitaria argentina y más particularmente de los sellos editoriales de universidades de gestión pública. Anteriormente se ha concentrado en el análisis etnográfico de políticas públicas, a través de planes y políticas de lectura tanto en Argentina como en Brasil. En relación con ellas ha abordado algunos aspectos del sector editorial y de las tecnologías digitales. Ha realizado estancias de investigación en México y en Brasil sobre problemáticas afines.
Co-coordina el Programa Mundo editorial, lectura y traducción desde los estudios de género(s) y feminismos (CONICET-LICH-UNSAM), y participa de ámbitos de investigación y estudio acerca del mundo del libro en Argentina y Brasil. Se desempeña como docente en distintas universidades y como coordinadora técnica en el Doctorado en Educación de la UNSAM.
Sitio web: https://www.researchgate.net/profile/Ivana_Mihal
Ivana Mihal holds a PhD in Philosophy and Letters, Anthropology Area, from the University of Buenos Aires; Specialist in Cultural Management from the Instituto de Altos Estudios Sociales of the UNSAM and a BA in Anthropology from the National University of Rosario. She is an associate researcher at the National Council for Scientific and Technical Research (CONICET) in the Interdisciplinary Laboratory of Human Sciences (LICH), where she is a member of the Center for Interdisciplinary Studies in Education, Culture and Society (CEIECS) of the UNSAM.
For the last few years she has been dedicated to the analysis of Argentine university publishing and more particularly of the publishing imprints of public universities. Previously, she has focused on the ethnographic analysis of public policies, through reading plans and policies both in Argentina and Brazil. In relation to them, she has addressed some aspects of the publishing sector and digital technologies. She has conducted research stays in Mexico and Brazil on related issues.
She co-coordinates the Publishing World, Reading and Translation from Gender(s) and Feminism Studies Program (CONICET-LICH-UNSAM), and participates in research and study areas about the world of books in Argentina and Brazil. She works as a teacher in different universities and as technical coordinator in the Doctorate in Education at UNSAM.
Web site: https://www.researchgate.net/profile/Ivana_Mihal
Jorge Jacobi trabaja en el Instituto de Humanidades y Ciencias Sociales – IHuCSo-Litoral (CONICET/UNL). Es Licenciado en Letras por la Universidad Nacional del Litoral y se encuentra desarrollando el Doctorado en Ciencias Sociales en el Instituto de Desarrollo Económico y Social (IDES-UNGS), con una Beca CONICET que dirige el Dr. Alejandro Dujovne. Trabajó en una editorial independiente de la ciudad de Santa Fe y dirige la colección Prosistas Argentinos de la Editorial Biblioteca (Biblioteca Popular Constancio C. Vigil, Rosario). Es docente del seminario Actualidad del campo editorial, perteneciente a la Tecnicatura en producción editorial, de la Universidad Nacional de Entre Ríos, donde organiza mesas de discusión en torno a las problemáticas contemporáneas del libro argentino, con actores vinculados a los distintos eslabones en la cadena de producción (https://www.fcedu.uner.edu.ar/?p=47435). Además, se ha desempeñado como docente de Lengua y Literatura y temas vinculados a la Comunicación y la Semiótica en escuelas medias e institutos terciarios del Departamento La Capital, provincia de Santa Fe. Su investigación doctoral se especializa en condiciones de producción y circulación de ediciones literarias en contextos geográficos periféricos del mercado editorial argentino (Región Centro). Actualmente, coordina la organización del Coloquio Argentino de Estudios sobre el Libro y la Edición, que se desarrollará en noviembre de 2021 en la Facultad de Ciencias de la Educación (UNER).
Jorge Jacobi works at the Institute of Humanities and Social Sciences - IHuCSo-Litoral (CONICET/UNL). He holds a BA in Literature from the Universidad Nacional del Litoral and is currently pursuing a PhD in Social Sciences at the Institute of Economic and Social Development (IDES-UNGS), with a CONICET grant directed by Dr. Alejandro Dujovne. He worked in an independent publishing house in the city of Santa Fe and directs the collection Prosistas Argentinos of the Editorial Biblioteca (Biblioteca Popular Constancio C. Vigil, Rosario). He teaches the seminar Actualidad del campo editorial, part of the Tecnicatura en producción editorial, at the Universidad Nacional de Entre Ríos, where he organizes round table discussions on the contemporary problems of the Argentine book, with actors linked to the different links in the production chain (https://www.fcedu.uner.edu.ar/?p=47435). He has also worked as a teacher of Language and Literature and subjects related to Communication and Semiotics in middle schools and high schools in the Department of La Capital, province of Santa Fe. His doctoral research specializes in the conditions of production and circulation of literary editions in peripheral geographical contexts of the Argentine publishing market (Central Region). Currently, he coordinates the organization of the Argentine Colloquium on Book and Publishing Studies, to be held in November 2021 at the Faculty of Education Sciences (UNER).
Juan Martín Bonacci es Sociólogo por la Universidad de Buenos Aires (UBA) y Mágister en Investigación en Ciencias Sociales (UBA). Realiza su doctorado en cotutela entre la UBA y la École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS) de París, Francia. Actualmente, se desempeña como docente en la Carrera de Sociología de la Facultad de Ciencias Sociales de la UBA y es investigador del Instituto de Investigaciones Gino Germani (IIGG) de la UBA. También es miembro del Axe de Recherche “Sciences sociales du politique et du droit” del Centre Maurice Halbwachs (CNRS-ENS-EHESS) y del Programa de Estudios del Libro y la Edición del Centro de Investigaciones Sociales (IDES-CONICET). Sus áreas de interés y especialización son la edición en las ciencias sociales y la producción de libros de espiritualidad y bienestar personal.
Juan Martín Bonacci is a Sociologist from the University of Buenos Aires (UBA) and Master in Social Science Research (UBA). He is doing his PhD in co-supervision between the UBA and the École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS) in Paris, France. Currently, he teaches at the Sociology Department of the Faculty of Social Sciences of the UBA and is a researcher at the Gino Germani Research Institute (IIGG) of the UBA. He is also a member of the Axe de Recherche "Sciences sociales du politique et du droit" of the Centre Maurice Halbwachs (CNRS-ENS-EHESS) and of the Book and Publishing Studies Program of the Centro de Investigaciones Sociales (IDES-CONICET). His areas of interest and specialization are publishing in the social sciences and the production of books on spirituality and personal well-being.
Marcelo Urresti es docente e investigador en las carreras de sociología de la UBA y la UNSAM.
Sociólogo (UBA) dedicado a la investigación de la cultura, los jóvenes y las redes digitales, con énfasis en el estudio de actividades de publicación de contenidos, intervención comunicativa y lectura de parte de jóvenes y adolescentes.
Publicó en coautoría los libros Conexión total. Los jóvenes y la experiencia social en la era de la comunicación digital, Ciberculturas juveniles, Intervenir en la cultura. Más allá de las políticas culturales, Las tramas del presente desde la perspectiva de la sociología de la cultura.
Marcelo Urresti is a teacher and researcher in sociology careers at UBA and UNSAM.
He is a sociologist (UBA) dedicated to the research of culture, youth and digital networks, with emphasis on the study of content publishing activities, communicative intervention and reading by young people and adolescents.
He co-authored the books Conexión total. Los jóvenes y la experiencia social en la era de la comunicación digital, Ciberculturas juveniles, Intervenir en la cultura. Más allá de las políticas culturales, Las tramas del presente desde la perspectiva de la sociología de la cultura.
Mariana Liceaga es periodista, editora y docente universitaria. Se desempeña como editora de la revista Tema (uno), una publicación digital de la Universidad Pedagógica Nacional (UNIPE). Como periodista, colabora para distintos medios gráficos de la Argentina y de América Latina y prepara su tesis para completar una maestría en Periodismo (UDESA) donde explora qué tienen para contar sobre el encierro las personas privadas de libertad. Como docente, desde hace seis años dicta un taller de Periodismo Narrativo en el CUSAM, un centro universitario ubicado en la Unidad Penal N.° 48 del Servicio Penitenciario Bonaerense (SPB). A partir de esta experiencia, desarrolló el programa de escritura Por mano propia. Escritura en contexto, que dicta en distintas instituciones y a grupos de profesionales para construir de modo colectivo una memoria de época que incluya todas las voces posibles. Como editora ha participado en distintos proyectos, como Seguimos Educando, una serie de cuadernillos publicados por el Ministerio de Educación. Algunos de sus textos periodísticos están recopilados en La educación en debate (UNIPE).
Mariana Liceaga is a journalist, editor and university professor. She is the editor of the magazine Tema (one), a digital publication of the Universidad Pedagógica Nacional (UNIPE). As a journalist, she collaborates for different print media in Argentina and Latin America and is preparing her thesis to complete a master's degree in Journalism (UDESA) where she explores what people deprived of liberty have to tell about imprisonment. As a teacher, for the last six years she has been teaching a Narrative Journalism workshop at CUSAM, a university center located in Penal Unit No. 48 of the Buenos Aires Penitentiary Service (SPB). From this experience, she developed the writing program Por mano propia. Writing in Context, which she teaches in different institutions and to groups of professionals to collectively build a memory of the time that includes all possible voices. As an editor she has participated in different projects, such as Seguimos Educando, a series of booklets published by the Ministry of Education. Some of her journalistic texts are compiled in La educación en debate (UNIPE).
Martín Vicente es Doctor en Ciencias Sociales (FSOC-UBA, 2014), investigador adjunto del CONICET en el IEHS/IGEHCS-UNICEN y docente en la UNMdP. Dicta regularmente cursos de posgrado en la UBA. Su tema de trabajo es la historia político-intelectual de las derechas argentinas. Publicó De la refundación al ocaso. Los intelectuales liberal-conservadores ante la última dictadura (UNLP-UNGS-UNaM, 2015) y co-coordinó los dos tomos de Las derechas argentinas en el siglo XX (UNICEN, 2021 y 2023) y La Argentina y el siglo del totalitarismo. Usos locales de un debate internacional (Prometeo, 2022). Actualmente trabaja en una biografía de Mariano Grondona.
Martín Vicente holds a PhD in Social Sciences (FSOC-UBA, 2014), is an adjunct researcher at CONICET at IEHS/IGEHCS-UNICEN and teaches at UNMdP. He regularly teaches graduate courses at the UBA. His work focuses on the political-intellectual history of the Argentine right wing. He published De la refundación al ocaso. Los intelectuales liberal-conservadores ante la última dictadura (UNLP-UNGS-UNaM, 2015) and co-coordinated the two volumes of Las derechas argentinas en el siglo XX (UNICEN, 2021 and 2023) and La Argentina y el siglo del totalitarismo. Usos locales de un debate internacional (Prometeo, 2022). He is currently working on a biography of Mariano Grondona.
Publicaciones: https://conicet.academia.edu/Mart%C3%ADnVicente
Matías Grinchpun obtuvo su título de grado y su Doctorado en Historia en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires, donde dicta seminarios sobre la historia de las derechas. Es también docente regular en la Facultad de Ciencias Económicas de la misma universidad, y ha dictado cursos en otras casas de estudios como las Universidades de San Martín y General Sarmiento. Se desempeña actualmente como becario posdoctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), con lugar de trabajo en el Núcleo de Estudios sobre Memoria del Instituto de Desarrollo Económico y Social. Su temática de interés es el desarrollo de las derechas en Argentina desde los años ochenta, con especial énfasis en su renovación intelectual, sus derivas culturales y sus construcciones memoriales.
Matías Grinchpun obtained his undergraduate degree and his PhD in History at the Faculty of Philosophy and Letters of the University of Buenos Aires, where he teaches seminars on the history of the right wing. He is also a regular lecturer at the Faculty of Economics of the same university, and has taught courses at other universities such as the Universities of San Martín and General Sarmiento. He is currently a postdoctoral fellow of the National Council of Scientific and Technical Research (CONICET), working at the Nucleus of Studies on Memory of the Institute of Economic and Social Development. His area of interest is the development of the right wing in Argentina since the 1980s, with special emphasis on its intellectual renewal, its cultural drifts and its memorial constructions.
Publicaciones: https://uba.academia.edu/BorisGrinchpun
Pablo Salas Tonello es Profesor en Letras (Universidad Nacional de Tucumán), Magíster en Sociología de la cultura y Doctor en Sociología por la Escuela Interdisciplinaria de Altos Estudios Sociales (UNSAM). Su investigación está centrada en la sociología del teatro, especialmente los vínculos entre criterios de reconocimiento, instituciones y trayectos profesionales. Forma parte del Núcleo de Estudios en Comunicación y Cultura de la Escuela IDAES, y del grupo Estudios Interdisciplinarios sobre Trabajo y Artes.
Pablo Salas Tonello is Professor of Literature (Universidad Nacional de Tucumán), Master in Sociology of Culture and PhD in Sociology from the Interdisciplinary School of High Social Studies (UNSAM). His research is focused on the sociology of theater, especially the links between recognition criteria, institutions and career paths. He is part of the Núcleo de Estudios en Comunicación y Cultura of the Escuela IDAES, and of the group Estudios Interdisciplinarios sobre Trabajo y Artes.
Publicaciones: https://unsam.academia.edu/PabloSalas
Últimas publicaciones:
Salas, Pablo (2023) “El trabajo de los artistas de teatro en Tucumán durante las décadas de los años 1960 y 1970: el circuito independiente, el teatro oficial y el radioteatro”. Escena. Revista de las artes. Vol. 82. Pp. 272 – 297. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/escena/article/view/53485
Salas, Pablo (2022) “Los jurados del Instituto Nacional del Teatro. Un estudio sobre evaluación artística en Argentina”. Revista Universum de Humanidades y Ciencias Sociales. Chile. Diciembre. Vol. 37 Nº2, Pp. 579-598. http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762022000200579
.
Salas, Pablo (2022) “Futuro Imperfecto: crisis, desafíos y oportunidades del teatro de Tucumán frente a la pandemia del Covid-19”. Revista Avances. Nº31, pp. 213 – 232. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/37688
Salas, Pablo (2021) “El canon literario por televisión. Un análisis de Borges por Piglia en la TV Pública Argentina”. Revista Question. Nº 70, Vol. 3. Pp. 1 – 20. https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/7187
Paula Cuestas es Becaria posdoctoral del CONICET con sede en el Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (FaHCE/CONICET). Es Doctora en Ciencias Sociales (FaHCE/UNLP), Profesora y Licenciada en Sociología (FaHCE/UNLP). Estudia las relaciones entre juventudes, lecturas y nuevas tecnologías, indagando en las experiencias laborales y de politización que se despliegan a partir de este cruce. En 2022 defendió su tesis doctoral titulada "Vivir los libros". Exploraciones etnográficas en torno a los vínculos de jóvenes con lo literario a partir de la apropiación de tecnologías digitales. Es docente en cursos de posgrado, en el Profesorado en Sociología y en escuelas de nivel medio.
Paula Cuestas is a CONICET postdoctoral fellow based at the Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (FaHCE/CONICET). She holds a PhD in Social Sciences (FaHCE/UNLP) and a BA in Sociology (FaHCE/UNLP). She studies the relationship between youth, reading and new technologies, investigating the work and politicization experiences that unfold from this intersection. In 2022 she defended her doctoral thesis entitled “Vivir los libros. Ethnographic explorations around the links of young people with the literary from the appropriation of digital technologies. She teaches in postgraduate courses, in the Sociology Teacher Training Program and in high schools.
Publicaciones: https://unlp.academia.edu/PaulaCuestas
Últimas publicaciones:
Aller, R.; Cuestas, P. y Ibarrola, D. (2022). Activismo y participación político-feminista en el fandom de Harry Potter en Argentina. Revista Contratexto (038), 73 – 100.
Cuestas, P.; Pates, G. y Saez, V. (2022). El fenómeno booktok y la lectura en pandemia: jóvenes, pantallas, libros y editoriales. Revista Austral Comunicación, 11(1), 1 – 31.
Cuestas, P. (2022). Prosumidores de pandemia: entre libros en papel, escrituras en pantalla y videos de TikTok. En Navarro, F. y Seman, P. (Orgs). Dolores, experiencias, salidas. Un reporte de las juventudes durante la pandemia en el AMBA. Buenos Aires: RGC Ediciones.
ISBN: 9789878488141
Paula Simonetti es Docente e investigadora en la Escuela Interdisciplinaria de Altos Estudios Sociales (UNSAM), becaria posdoctoral del CONICET y coordinadora académica de la Maestría en Sociología de la Cultura (EIDAES-UNSAM). Doctora en Sociología (EIDAES-UNSAM), Magíster en Sociología de la Cultura y Análisis Cultural (EIDAES-UNSAM), Especialista en Gestión Cultural (UdelaR) y Licenciada en Letras (UdelaR). Investiga políticas culturales de orientación social, trayectorias y condiciones de trabajo de escritores y escritoras en Argentina y Uruguay en relación con las dinámicas del mundo editorial en ambos países, así como desigualdades ocupacionales en el sector artístico y cultural de la región. Además del Centro de Estudios del Libro, integra el grupo Estudios Interdisciplinarios de Trabajo y Artes (EITyA), el Núcleo de Estudios en Comunicación y Cultura (EIDAES) y Arte Comunidad y Territorios Organizados (ACTO, UdelaR).
Publicaciones: https://unsam.academia.edu/PaulaSimonetti
Simonetti, Paula (2022). “Políticas Socioculturales.Aproximaciones críticas para repensar su sostenibilidad”. En Cuadernos De antropología Social, (56), 71-84. https://doi.org/10.34096/cas.i56.11360.
Simonetti, Paula. y Scavino, Sol (2020). “Música, Mujeres y Disidencias. Limitaciones estructurales y principales obstáculos en la búsqueda de la música como profesión en Uruguay”. En Relacult. Revista latinoamericana de estudos em cultura e sociedade. V. 06, nº 02. https://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/1912
Simonetti, Paula (2019). “El trabajo cultural entre la pluralidad y la incertidumbre. Trabajadores en políticas socioculturales en la región del Río de la Plata”. Revista Papeles de Trabajo- UNSAM edita: 91-107. http://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/papdetrab/article/view/780
Salvador Doldan es Politólogo (FSOC-UBA), Maestrando en Sociología de la Cultura y Análisis Cultural (IDAES-UNSAM), miembro del Programa de Estudios sobre el Libro y la Edición (IDES-CIS-CONICET). Se especializa en el estudio de los actores informales intervinientes en los procesos de edición. Actualmente se desempeña como Librero. Es promotor y asesor comercial editorial.
Silvana Casali es Doctora en Comunicación por la Universidad Nacional de La Plata, Licenciada y Profesora en Comunicación Social (FPyCS-UNLP), becaria doctoral CONICET con lugar de trabajo en el Instituto de Estudios Comunicacionales en Medios, Cultura y Poder “Aníbal Ford” (FPyCS-UNLP) y docente del Laboratorio Creativo de Escritura I (FPyCS-UNLP). Investiga las relaciones entre arte, política y memoria, atendiendo a las formas en que el pasado reciente se actualiza en la “literatura de hijos/as”.
Silvana Casali holds a PhD in Communication from the Universidad Nacional de La Plata, is a graduate and professor in Social Communication (FPyCS-UNLP), a CONICET doctoral fellow with a work place at the Instituto de Estudios Comunicacionales en Medios, Cultura y Poder “Aníbal Ford” (FPyCS-UNLP) and a teacher at the Laboratorio Creativo de Escritura I (FPyCS-UNLP). She researches the relationship between art, politics and memory, focusing on the ways in which the recent past is updated in “children's literature”.
Publicaciones: https://independent.academia.edu/SilvanaCasali
Últimas publicaciones:
Casali, S. M. (2023). “Cargar con el peso de algo que ni siquiera viviste”. Un estudio del efecto exiliar en el vínculo madre-hija en las novelas argenmex Conjunto vacío y Los eufemismos. Boletín De Literatura Comparada, 1(48), 75–108. https://doi.org/10.48162/rev.54.022
Casali, S. M. (2023). “¿Son hijos o entenados?” Un acercamiento a la pregunta por la estética-política en la literatura de hijos: entre narrativa y poesía, entre el legado de los 90 y el post 2001. Kamchatka. Revista de análisis cultural, Núm. 21 (2023), 581-605. https://doi.org/10.7203/KAM.21.24496
Sofía Ruiz es Profesora en Alemán (I.E.S. en Lenguas Vivas “Juan Ramón Fernández”). Es
co-coordinadora del Seminario Permanente de Estudios de Traducción (SPET) en el Lenguas Vivas y docente de las asignaturas Estudios de Traducción y SPET en la misma institución. Se desempeña como docente de alemán en el nivel medio y en la Facultad de Filosofía y Letras de la UBA. Cursa la Maestría en Sociología de la Cultura y Análisis Cultural en el IDAES (UNSAM), participa del Programa de Estudios sobre el Libro y la Edición (IDES) e integra el equipo de investigación del Centro de Estudios y Políticas Públicas del Libro (Lectura Mundi-IDAES/UNSAM). Investiga sobre traducción y psicoanálisis y sobre traducción y género.
Sofía Ruiz is a German teacher (I.E.S. en Lenguas Vivas “Juan Ramón Fernández”). She is co-coordinator of the Permanent Seminar of Translation Studies (SPET) at Lenguas Vivas and teacher of the subjects Translation Studies and SPET at the same institution. She teaches German at the middle school level and at the Faculty of Philosophy and Letters of the University of Buenos Aires (UBA). She is studying for a Master's degree in Sociology of Culture and Cultural Analysis at IDAES (UNSAM), participates in the Program of Studies on Books and Publishing (IDES) and is a member of the research team of the Center for Book Studies and Public Policies (Lectura Mundi-IDAES/UNSAM). She researches on translation and psychoanalysis and on translation and gender.
Últimas publicaciones:
Ruiz, Sofía. (2021) “‘Le sobra gracia, pero le falta rigor...’. Comentarios sobre el superclásico: Amorrortu vs. Ballesteros”, en Traducir en psicoanálisis. (Des)encuentro de las lenguas. Buenos Aires: Letraducciones. pp. 69-80.
Ruiz, Sofía (2020). “¿De qué hablamos cuando hablamos de traducción y género? Algunos caminos para la investigación”, en Lenguas Vivas, N° 16: 22-30.
Ruiz, Sofía. (2015) “Nota al pie. Una traducción de Ramón Alcalde en los Cuadernos de la EFBA”, “El Lenguas”: Proyectos Institucionales, Nº 2, Miradas sobre algunas traducciones
Thiago Augusto Pereyra es Doctorando en Lingüística en la Univ. Federal de São Carlos (UFSCar), investiga la consolidación de un segmento editorial a la derecha de la derecha en Brasil en años recientes – con el apoyo de la Fundación CAPES. Magíster en Estudios Latinoamericanos, analizó estrategias narrativas, literarias y cinematográficas, que utilizaban el silencio como alternativa (o soslaye) a las imposiciones censorias en Brasil y Argentina (1966-80). Sus intereses abarcan las posibles relaciones entre objetos culturales y discursos políticos en/desde América Latina.
Thiago Augusto Pereyra is a PhD student in Linguistics at the Federal University of São Carlos (UFSCar), researching the consolidation of a right-wing editorial segment in Brazil in recent years - with the support of the CAPES Foundation. Master in Latin American Studies, she analyzed narrative, literary and cinematographic strategies that used silence as an alternative (or bypass) to censorship impositions in Brazil and Argentina (1966-80). Her interests encompass the possible relations between cultural objects and political discourses in/from Latin America.
Publicaciones: http://lattes.cnpq.br/0949042909392114
Valentina Cuneo es socióloga y gestora cultural. Fue Directora de Innovación y Tecnologías Culturales de la Provincia de Buenos Aires. Coordinó el área de implementación del programa Más Cultura y de comunicación del Mercado de Industrias Culturales en el Ministerio de Cultura de la Nación. Coordina la comunicación de FUTURX, un centro de investigación y desarrollo (I+D) con foco en la intersección entre la música, la tecnología y la cultura de internet.
Valentina Cuneo is a sociologist and cultural manager. She was Director of Innovation and Cultural Technologies of the Province of Buenos Aires. She coordinated the area of implementation of the Más Cultura program and communication of the Cultural Industries Market at the Ministry of Culture of the Nation. She coordinates the communication of FUTURX, a research and development (R&D) center focused on the intersection between music, technology and internet culture.
Verónica Gago es doctora en Ciencias Sociales por la Universidad de Buenos Aires. Investigadora del Conicet. Su trabajo está radicado en el Instituto de Investigación de Estudios de Género (Facultad de Filosofía y Letras-UBA), y es miembro del GIIF (Grupo de Investigación e Intervención Feminista).
Es docente concursada en el IDAES-UNSAM en materias de grado y posgrado. Co-dirige el Grupo de Trabajo CLACSO (Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales) dedicado a las economías populares.
Es fundadora de la editorial independiente Tinta Limón.
Es autora de los libros La razón neoliberal. Economías barrocas y pragmática popular (publicado en Argentina, España, Estados Unidos, Brasil, Bolivia y Francia); co-autora de Una lectura feminista de la deuda (publicado en Argentina, Brasil, Italia y Reino Unido) y de La potencia feminista. O el deseo de cambiarlo todo (publicado en Argentina, España, Estados Unidos, Brasil, Perú y México).
Es profesora invitada en distintas universidades nacionales e internacionales, así como autora de numerosos artículos en publicaciones especializadas sobre neoliberalismo, teoría política, feminismo y movimientos sociales.
Verónica Gago holds a PhD in Social Sciences from the University of Buenos Aires. She is a Conicet researcher. Her work is based at the Instituto de Investigación de Estudios de Género (Facultad de Filosofía y Letras-UBA), and she is a member of GIIF (Grupo de Investigación e Intervención Feminista).
She teaches undergraduate and graduate courses at IDAES-UNSAM. She co-directs the Working Group CLACSO (Latin American Council of Social Sciences) dedicated to popular economies.
She is founder of the independent publishing house Tinta Limón.
She is the author of the books La razón neoliberal. Economías barrocas y pragmática popular (published in Argentina, Spain, United States, Brazil, Bolivia and France); co-author of Una lectura feminista de la deuda (published in Argentina, Brazil, Italy and United Kingdom) and La potencia feminista. O el deseo de cambiarlo todo (published in Argentina, Spain, United States, Brazil, Peru and Mexico).
She is a guest lecturer at various national and international universities, as well as the author of numerous articles in specialized publications on neoliberalism, political theory, feminism and social movements.
Victoria Sáez es Profesora y Licenciada en Letras de la Universidad de Buenos Aires, Magíster en Gestión Cultural (UBA) y becaria doctoral CONICET en Ciencias Sociales (IIGG-UBA). Docente de FLACSO-Argentina. Investiga las experiencias juveniles con la literatura en tiempos de tecnologías digitales.
Publicaciones: https://xn--facultaddefilosofayletras-8xc.academia.edu/VictoriaSaez
Últimas publicaciones:
Sáez, Victoria (2022) “De lectores a influencers. Booktubers, bookstagrammers y booktokers yla circulación de la literatura en redes sociales en argentina”, Revista Pilquen. Sección Ciencias Sociales, 25(2): 20–46. https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/Sociales/article/view/4197
Sáez, Victoria (2023) “La incorporación de “Bookfluencers” en la industria editorial argentina: Transformaciones en la producción y circulación de libros juveniles en la segunda década del siglo XXI” Vinco 2 (2): 61-89. https://periodicos.cefetmg.br/index.php/VINCO/article/view/1075